Verificare baterie auto – starea de încărcare
Verificarea bateriei auto începe prin măsurarea tensiunii la bornele acesteia cu ajutorul unui multimetru digital . O tensiune măsurată mai mică de 12 V, indică faptul că, bateria este descărcată.
Funcţie de tensiunea măsurată în gol la bornele unei baterii auto (fără consumatori) se poate aproxima starea de încărcare a acesteia :
12,6 V = bateria este încărcată 100 % ;
12,4 V = bateria este încărcată 75 % ;
12,2 V = bateria este încărcată 50 % ;
12,0 V = bateria este încărcată 25 % ;
11,9 V = bateria este descărcată;
Deşi o tensiune de 12,6 V poate indica o încărcarcare completă a bateriei, putem avea surpriza ca aceasta să nu poată furniza curentul necesar pentru pornirea unui motor.
Pentru a verifica capacitatea acumulatorului de a furniza curentul necesar se va măsura tensiunea la borne în sarcină. Pentru aceasta, bateria trebuie să fie încărcată în proporţie de minim 75 % (tensiunea la borne mai mare sau egală cu 12,4 V).
Bateria va fi conectată la o sarcină ce va consuma de trei ori mai mult curentul nominal înscris pe aceasta timp de maxim 15 secunde. Pentru a trece testul, bateria trebuie să aibă o tensiune la borne de minim 9,6 V.
De exemplu, un acumulator de 56 AH trebuie conectat timp de 15 secunde la o sarcină care să consume 168 A. Dacă nu există posibilitatea utilizării unei astfel de sarcini, se va măsura tensiunea la bornele bateriei în momentul pornirii motorului.
Dacă aceasta nu scade sub 9,6 V, atunci aceasta a trecut testul. Dacă valoarea tensiunii este 9,5 V sau mai mică, atunci bateria este defectă şi trebuie înlocuită.
ATENŢIE : Tensiunea de 9,6 V variază cu temperatura. Aceasta este valabilă pentru o temperatură a electrolitului de 21 grade Celsius sau mai mare. Pentru valori mai mici ale temperaturii se vor utiliza valorile de mai jos:
15 ºC = 9,5 V
10 ºC = 9,4 V
5 ºC = 9,3 V
0 ºC = 9,1 V
-5 ºC = 8,9 V
-10 ºC = 8,7 V
-15 ºC = 8,5 V
Verificarea curentului de stand-by (rezidual)
Toate autovehiculele moderne sunt echipate cu sisteme electronice ce necesită alimentarea cu energie electrică chiar şi atunci când acestea nu sunt utilizate (standby).
Aceste sisteme au un consum de energie care poate duce în timp la descărcarea acumulatorului. În general consumul este sub 0,10 Ah (în standby). Pentru a verifica valoarea curentului de staționare se procedează astfel : cu motorul şi toţi consumatorii opriţi, se desface borna negativă a bateriei şi se introduce în serie cu acumulatorul un ampermetru.
Valoarea curentului măsurat nu trebuie să depăşească 0,10 Ah. Dacă acesta este mai mare de 0,10 Ah, atunci este posibil ca în instalaţia electrică să existe un scurt circuit sau este posibil ca un consumator să utilizeze mai multă energie decât în mod normal. Acest lucru poate duce la descărcarea bateriei sau la uzura ei prematură.